måndag 20 april 2009

Otrevlig butikspersonal?

Hej bloggen.

Sitter och funderar.. och har aldrig riktigt frågat er. Men hur tycker ni att butikspersonalen ska vara när ni är ute och shoppar? Tycker ni att det är bra och trevligt när vi hälsar och frågar om det går bra för er, om ni vill ha hjälp, eller vill ni helst gå runt i butiken i lugn och ro utan att någon gör er uppmärksammade?

Jag vet ju hur vi på vero moda jobbar, vi ser alltid till att ta hand om kunderna. Oftast uppskattas det, många berömmer och säger att vi har så trevlig personal. Men absolut så finns det kunder som blänger surt på en, tror att man försöker sälja på dem massa saker eller misstänker dem för något. Jag vill nog själv ha det lite mittemellan när jag är ute och shoppar. Ett hej och kanske hjälp i provrummen, men inte mer än så. Jag blir dock förbannad varje gång jag går in på h&m på drottninggatan (hej om du jobbar där). Får ingen hjälp alls, inte ens ett leende. Knappt ett hej och hejdå i kassan. Och sura låter de oftast. Som att de hatar sina jobb och alla kunder. VAD ÄR PROBLEMET? Visst att det säljer sig självt på h&m osv, men vill man inte som människa vara trevlig mot andra människor som kommer in i butiken där man jobbar och spenderar så mycket tid? Nej usch, tur att h&m har snygga kläder, annars hade de inte haft många kunder...

Sen vet jag att det är flera som jobbar på h&m lite överallt i landet och att ni säkert är jättetrevliga, detta gäller bara h&m på drottninggatan (speciellt trend).

Lämna en kommentar, tack och puss!

5 kommentarer:

Daniella sa...

Vi kör stenhårt på att sätta kunden först hos oss på Accent, folk berömer oss här med =) När jag går i butiker blir jag förbannad på personalen om dom inte hälsar. Arbetsskaddad kanske :P

Nicole sa...

Håller med dig Therese... var inne på den stora H&M affären någon bit ifrån vår lilla Vero på D-gatan... så jäkla trist och bitchig personal..

Faktum är att jag själv har sökt jobb på H&M och fick komma på två intervjuer... Dom talade hårt till mig, en riktig hitler-kärring som sade att om jag skulle börja jobba hos dom så skulle man inte hälsa på kunderna och det var "tag-själv-gå-och-betala" regler och jag skulle definitivt glömma mitt "Vero Moda"-tänk och aldrig mer jobba på Vero Moda längre.

Det låter kanske helt sjukt... men det är HELT SANT!!

Så uppenbarligen har alla dom vettiga personerna som värnar om andra människor försvunnit i gallringen och dem otrevliga personerna gått "vidare"...

Håller med dig om allt till fullo :-)

KRAMIS NICOLE

Anonym sa...

ett hej med leende på läpparna, man ska känna sig uppskattad i butiken, då känner man att man vill be om hjälp istället, men kläng inte efter en..alla mina polare håller med om att de är fett irreterande när kassören hänger efter en..eh..och stirra inte när man går runt och kollar på kläder,,de känns som om man kollar på en tröja tänker dom typ" eh ful eller köp den du har väll inte råd med nått annat"..

Ooutscha *hihi* sa...

Ett hej när man kommer räcker gott o väl! Men som vissa typ går fram o frågar om man behöver hjälp direkt när man kommit in i butiken är ju bara störande. Ofta man behöver hjälp när man inte ens hunnit se kläderna. Sen sånna som typ kollar in i omklädningsrummet när man står där halvnaken o ba "heeeeij behöver du hjälp?!" Helre att det kanske står nån där vid omklädningsrummen som kan säga " Hej, om du behöver hjälp så är det bara att ropa, jag heter blablabla. " Det skulle va perfekt :P Tack för mig leverpastej. *P.S du e fett snyyyyyyyyyyg!* d.s.

Therése sa...

daniella: braa där! det är ju på det viset man får kunder och speciellt kunder som kommer tillbaka :)

Nicole: är det sant??? haha herregud det verkar ju helt stört! att de ens säger så. de kan väl säga att man inte behöver köra så mkt på service men att man knappt får hälsa liksom? :S trevligt. då är faktiskt vero moda bättre :)

kraaaam!

anonym: hehe okej., kan hålla med dig lite men jag som säljare går självklart fram o frågar om du behöver hjälp om jag ser att du står och letar byxor osv :) för oftast behöver man ju det men vågar inte fråga om det..

ouutchaa: men hörruduru vissa kommer faktiskt in med en tanke, att t.ex hitta jeans, eller mammakläder, eller festkläder till kvällen o då underlättar det ju enormt om vi frågar på en gång om de vill ha hjälp och plockar fram vad de vill ha :) men sen behöver man ju inte överdriva heller. vill inte heller att personalen ska vara för på mig. pössss